2011. január 31., hétfő



Hajas Tibor Öndivatbemutató című, az utcán forgatott filmjében hétköznapi emberek állnak a kamera elé, és próbálják önmagukat adni, bár láthatóan a kamera látványa viselkedésre ösztönzi őket. Pózolnak, cigarettáznak, modellt állnak – önmaguk modelljét, de mégiscsak modellt. A hangsávon Hajas három művésztársa, Molnár Gergely, Najmányi László és Erdély Miklós sorolják az utasításokat: „Most induljon el… jöhet még közelebb… állj, ott jó.” „Álljon meg, nézzen felénk. Viselkedjen úgy, hogy nem tudja, potenciálisan hány emberrel néz farkasszemet stb.”
A film nézője a kép- és a hangsáv közti eltéréseket, feszültségeket figyeli, értelmezi, próbálja megszüntetni, vagy akár humorosnak találva élvezi azokat. Ez a divergencia a nézőnek szóló implicit felszólítás, így minden felszólítás és minden kép újabb és újabb feladatot ad, mondhatni ez a feladat, illetve ennek a feladatnak a teljesítése a szóba jöhető „engedelmeskedés” valódi szintje, a „beállás a képbe”: „Valósítsa meg a saját magáról alkotott képét.”

----
 Self Fashion Show (1976) is a short film by the Hungarian artist, poet and performer Tibor Hajas, one of Hungary's most important artists in the 70s. In the film Hajas explores the relationship between the way people represent themselves and the power of narration and commentary. On a busy square, he asked passersby to look into his camera for one minute in a pose of their own choosing, to present themselves as “models of their own fates.” Meanwhile a voice-over gives them instructions and evaluates their performance. The work is an experimental setting exploring the gap between the way people see themselves and how they are perceived by others: a process that structures all representations of self.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése